Dag 16 Bussolengo / 21-7-2014

21 juli 2014 - Bussolengo, Italië

17-10-16

Annemiek jarig!
Dat is het eerste wat we vanmorgen tegen elkaar zeggen. 17 jaar geleden, een wonder, een meisje en we noemen haar Annemiek.
Vannacht heeft ze ons al whattsapp gestuurd om ons te bedanken voor de kaart en het kleine cadeautje wat in haar koffer zat. We sturen berichtjes terug, maar die komen nog niet aan. Wat gek. :)

Via social media en sms worden we door velen gefeliciteerd. Het is zo toch  een feestelijke dag.

En dan op de fiets. Zo, wat een tocht vandaag! Wel 10 kilometer gefietst!
Vol goede moed gingen we op weg, met een dreigende lucht in de nek, dat wel. Na Regen, schuilen5 kilometer een winkelcentrum in gevlucht. Het kwam met bakken uit de hemel. Daar een klein uurtje gezeten en besloten terug te gaan naar het hotel, opnieuw een kamer te boeken en met de bus Verona te bezoeken.

Goed besluit!
Schreven we gisteren nog dat die rustdag nog wel even op zich liet wachten, nou vandaag is het dan zover.  Redelijk spontaan en ook wel een beetje gek. En jammer, want uitslapen was er niet bij bijvoorbeeld...

Een regendag. In heel Europa geloof ik. Donder en bliksem vanmorgen.In Verona hebben we mazzel gehad. Nog even een beetje de zon gezien zelfs, maar in de loop van de middag betrok het alweer snel en heeft het weer vreselijk gehoosd. We zaten net op tijd in de bus terug.

De bus naar Verona liet behoorlijk lang op zich wachten. Een vertraging van 20 minuten, dat vinden wij toch wel extreem. Startpunt was het Gardameer, de bus zat bomvol. Voornamelijk vakantiegangers die allemaal een dagje Verona gingen doen. Slecht weer, dus van de camping af en de stad in. " Goed voor de handel", zou pa Hup zeggen.Arena

Het was even wennen, al die mensen om ons heen. We leven steeds in een klein wereldje. Niet dat we niemand spreken, maar zoveel drukte, dat lijken we ontwend. Dat wordt nog wat al we in Rome zijn. Hetzelfde gevoel kunnen we ons herinneren van de eerste dagen in Praag, vorig jaar. Even omschakelen.

We lopen met de meute mee. Hebben geen plattegrondje of verdere info meegenomen. We laten ons verrassen.De Arena, daar willen we in ieder geval naar toe en blijkt niet moeilijk te vinden.
De terrassen op het Bra plein zijn al vol, wel onder luifels en parasols.
We sluiten aan in de rij voor de entree van de Arena, van de buitenkant al imposant. Achter ons schuiven een Nederlands echtpaar en hun dochtertje aan. Al pratend over hun en onze vakantie (2 totaal verschillende) duurt het wachten niet lang en lopen we de gangen van het theater in.

Het is groots en toch ook weer niet. Heel apart.
Een groot podium. Voorbereidingen voor een voorstelling.
TribuneRijen stoelen in de arena en ook de eerste ringen hebben een stoel. Hogerop zit je op de stenen ringen.
Wat een klim om daar te komen! Hoe deden ze dat vroeger, men was toch een stukje kleiner dan de mensen nu? Kropen ze omhoog? En naar beneden?

Van Wikipedia:
De Arena van Verona is een antiek Romeins amfitheater. De arena is een van de best bewaard gebleven amfitheaters en wordt tot op heden nog gebruikt. Het staat bekend om de operavoorstellingen die er gehouden worden. Het heeft 30.000 zitplaatsen.

De arena is voltooid in 30 n.Chr., op een plaats die vroeger buiten de stadsmuren lag. Met een afmeting van 138 meter lang en 110 meter breed is het een van de grootste amfitheaters uit het Romeinse Rijk. Vier ringmuren droegen de tribunes. De toeschouwers kwamen op hun zitplaats via 72 ingangen en 64 trappen. De buitenmuur was gebouwd uit wit en roze kalksteen uit Valpolicella en had drie verdiepingen bestaande uit arcades. Een aardbeving in 1117 verwoeste bijna de gehele bovenste verdieping en de oorspronkelijke buitenmuur, slechts een klein deel hiervan resteert nog.Shakespeare

We slenteren verder door de mooie stad. Eten en drinken wat. Schuilen voor de regen. In de zon zal alles nog mooier zijn. Wanneer we de bus instappen plenst het weer gigantisch. We hebben mazzel gehad.

We bellen Annemiek. Wat klinkt ze vrolijk en blij. Feest in Lloret de Mar!
Met Bart een fijn whattsapp gesprek. Blij met die kinders!

Morgen weer fietsen. Nu alweer zin in. Hopelijk met iets beter weer.
Fietsdag 16.

1. Janni Millenaar:
    21 juli 2014
    Natuurlijk gefeliciteerd allebei! Een zonnige dag had ik jullie wel gegund in Verona, maar ja, dat kan ik niet regelen. In ieder geval even niet op de fiets; relaxen voor de billen. Op naar de volgende etappe met hopelijk droog weer!