Dag 21 Monte di Fo - Florence / 26-7-2014

26 juli 2014 - Florence, Italië

Een mooie, bijzondere dag

Het was een bijzondere dag. Want:
Oma Hup is jarig. We zien het eerste verkeersbord met ROMA. Routeboekje 2 is uit, kan in het archief, maandag starten met deel 3. We zijn in Toscane, zo mooi.. We zijn in Florence/Firenze, indrukwekkend. We vonden vier caches, een 100% score. Jong Oranje wordt Europees kampioen Hockey, met Floris Molenaar. We fietsen heel licht door Florence, zonder bagage. We nemen morgen een rustdag. Een prima hotel, belabberde wifi.

Eigenlijk ben ik de hele fietstocht van vandaag alweer vergeten. Ik noteer onderweg een enkele opmerking, en dat komt vandaag goed van pas.
Oorzaak voor die vergeetachtigheid is Florence. Of beter, hier: Firenze.

De eerste cipressenWe reden tegen 14.00 uur de stad in, na een mooie tocht, dat zeker!
Vanaf Monte di Fo eerst lekker afdalen met wat kleine klimmetje en daarna langzamerhand weer in de klimmodus. Zo'n 8 kilometer tussen 2-5 %. Het is goed weer, het zonnetje schijnt, soms een wolkje. Het gaat lekker. Halverwege een terrasje pikken voor een cappu en brioche.
Binnen 15 minuten zien we hier minstens 10 personen aan komen rijden, uitstappen, naar binnen lopen, een espresso drinken en weer vertrekken. We kunnen er allemaal weer tegenaan.

Het is zaterdag, dus weer veel snelle mannen die ons inhalen en nog snellere die ons tegemoet komen. Op racefietsen. Handjes, groeten. Leuk.

Ineens zijn we op het hoogste punt van vandaag, Vetta le Croce (518 m)
We mogen de benen stilhouden en genieten van de zwaartekracht, in combinatie van een nieuwe wereld die voor ons ligt. Toscane!
Al eerder maakte we het mee, dat je ineens in een ander landschap stapt. Nu dus ook en we vinden het mooi! Cipressen, olijfbomen, wijngaarden, villa's, dorpjes. Prachtig. Mooie vergezichten. Erik zit te fluiten op de fiets. En intussen blijven opletten! Verkeer raast voorbij, gaten in de weg, niet te ontspannen dus.

In Fiesola stoppen we voor een toeristische break. Erik bewaakt de fietsen en Hetty loopt een stuk omhoog voor een prachtig uitzicht op Florence. De stad ligt aan onze voeten. Ergens zingt een koor, de klokken slaan uitgebreid 12 uur. We bellen oma Florence, vanaf Fiesolaom haar te feliciteren. 87 jaar!! Ze zit nog volop in de koffievisite. Jammer dat we er vandaag niet bij kunnen zijn.

Nog een paar kilometer afdalen, onderweg nog een cache opgepikt. De meest zuidelijke die we ooit gevonden hebben. Erik leidt ons door Florence alsof ie er dagelijks komt. Het is druk, maar we vinden het niet erg. Mooi hier. Benieuwd naar de rest van de stad. We hebben al een hotelletje geboekt en het blijkt exact op de route te liggen, perfect.

Wanneer we op de kamer zijn begint het enorm te regenen en onweren. Goed gepland. Dan eerst maar een dutje doen :)

Aan het eind van de middag is het droog en gaan we het centrum in, op de fiets. Heerlijk, fietsen zonder bagage, lekker licht.
Wat we zien is bijna overweldigend. Die Duomo! Giga, erg mooi. Een van de grootste kerken ter wereld. Helaas al gesloten, morgen ook binnen kijken. Maar ook Duome Firenzede pleinen, de straatjes, de mensen, de bruggen, de Arno, de Ponte Vecchio, het Piazza della Signoria met de beelden....
Wat een moois allemaal.

We eten op het plein met de beelden. Fietsen in het vizier. En heel veel mensen om te bekijken!
Een ijsje, natuurlijk. De lekkerste tot nu toe.

Als de zon ondergaat fietsen we terug. De laatste zonnestralen vallen op de oever van de Arno, de rivier waar ook ons hotel aan staat.

Het was een bijzonder mooie dag.

1. Janni Millenaar:
    28 juli 2014
    Leuk hoor!
  2. Monique:
    29 juli 2014
    Geweldig mooi om te lezen wij waren vorig jaar daar en hebben er ook ontzettend genoten.