Dag 6 Worms - Bretten / 11-7-14

11 juli 2014 - Bretten, Duitsland

Informatief

Om 7 uur zitten we al aan het ontbijt, omdat het kan. Pluk de dag. We zijn nog niet eens de eersten. We zien ook een echtpaar die Hetty gisteren de weg naar het Touristinfo heeft gewezen. Ze wilden overnachten in een hostel en nu zien we ze Australische collega'shier. Ze vertellen graag: ze komen uit Australië, fietsen 3 maanden door Europa en zijn nu op weg naar Rotterdam. Daarna gaan ze nog naar een vriend in Amsterdam, hem hebben ze bij een eerdere fietsvakantie in Frankrijk leren kennen. Hij is een rolstoelfietser. We vertrekken gelijktijdig, zetten elkaar op de foto en zwaaien gedag. Zulke aardige mensen. Erik en ik besluiten ooit maar eens in Australië te gaan fietsen. :)

Leuk: wanneer we afrekenen zien we dat het geld zo de keukenla ingaat. En dat van de Australiërs ook en vast van meer gasten. Er is niets genoteerd, een la vol zwart geld.

Het heeft gisteravond flink geonweerd en geregend. Nu is het droog, maar het is klam en heiig. Zo nu en dan komt de zon tussen de wolken door. We gaan lekker. Het is niet een echt schokkende route. Zo nu en dan pikken we een cache op. De zon gaat het winnen vandaag en in de loop van de middag schijnt ie volop.

Rond de middag zijn we in Speyer. In ons routeboek lezen we dat dit een van de weinige Duitse steden is die ongeschonden uit de Tweede Wereldoorlog is gekomen. Van verre zien we al de enorme Dom, daar is weer één! Imposant. Dom, SpeyerBinnen is het niet weldadig, maar daarom misschien ook wel weer indrukwekkend. In Speyer werkte Edith Stein, een joodse die zich bekeerde tot de katholieke kerk. In de oorlog week ze uit naar een klooster in Limburg, waar ze is opgepakt. In Auschwitz is ze omgebracht, met haar zus, Rosa Stein.

Net na Speyer steken we voor de laatste keer de Rijn over. Die zien we niet meer deze weken. We maken een selfie, zwaaien naar de opvarenden van een cruiseschip die heerlijk op het dek zitten en kachelen verder. Zo nu en dan een eet-, drink-, plas- en cachestop.
Bij Bruchsal fietsen we een grote brug over en daarvandaan zien we in de verte bergen. Nog geen Alpen, maar het begint er op te lijken. In tegenstelling tot Speyer is Bruchsal in WOII totaal verwoest.

Na Bruchsal is het zover: "Vanaf nu is het gedaan met de vlakkere etappes. De liefelijke heuvels van de Kraichgau en het mooie Würmtal vormen echter een welkome afwisseling in het landschap." Zo staat het in de gids, en zo is het.
Lekker hoor, korte klimmetjes, afdalen, mooi landschap. Het is een mooie afsluiting Bretten Mittevan vandaag. In Bretten stopen we er mee. Weer zo'n gezellig dorp met een Marktplatz vol vakwerkhuizen. Wij zoeken iets net buiten het centrum. Gasthaus zum Hirsch, annex Metzegerei. Zo! Wat goed eten hier!

En wat het meest bijzonder is? We zitten hier aan de Melanchthonstrasse, vernoemd naar Melanchthon. Nooit van gehoord, tot vandaag: hij was een zeer begaafde vriend van Luther en leverde een belangrijke bijdrage aan de reformatie. Het kan geen toeval zijn. Luther en wij.

Informatief stukje vandaag. :) Morgen verder!
Groet van ons, dank voor de leuke reacties!

Binnenkort plaatsen we hier wat foto's!
Erik heeft er een aantal op Facebook gezet.

1. Marleen M.:
    12 juli 2014
    Hij gaat lekker, jongens! En wat gaan jullie snel! Het moet geweldig zijn om zo door de wereld te cruisen! Mooie foto's op FB! We genieten erg van jullie stories. Tot de volgende!
  2. Jip & Janneke:
    Hoi Hetty en Erik,

Leuke verhalen op jullie blog.
    Gelukkig is het weer opgeknapt en wordt er niet meer gevallen.
    De Alpen zijn nog iets te ver maar de Swabische Alb nadert.
    De Rijn zien jullie overigens weer als jullie de Bodensee gaan verlaten,
    hij vormt daar de grens tussen Oostenrijk en Zwitserland.
    Veel plezier.
    J & A
  3. Jacqueline hup:
    12 juli 2014
    IK heb weer genoten,ook namens jullie een kaart gestuurd naar de Fam.Veldman.
  4. Renata:
    12 juli 2014
    Veel plezier in de heuvels, succes met de klimmetjes en geniet vooral van de afdalingen.
  5. Janni Millenaar:
    12 juli 2014
    het leuke van heuvels is dat daarna het dalen komt.....
  6. Hinke:
    13 juli 2014
    Volgens mij gaat het goed met jullie
    Veel plezier met het klimmen , niet mijn ding

Groetjes Hinke